Buurtnieuws | Witte de Withplein krijgt een nieuw eetcafe of restaurant!

Vraag een oudere buurtbewoner naar De Boot middenin de Witte de Withstraat en je antwoord is: ‘bedoel je de Soundshop?’. Het pand waar 50 jaar lang de bekendste gitaarwinkel van Amsterdam huisvestte, wordt binnenkort omgedoopt tot een restaurant of eetcafé!

 𝐖𝐀𝐓 𝐖𝐎𝐑𝐃𝐓 𝐃𝐄 𝐍𝐈𝐄𝐔𝐖𝐄 𝐇𝐎𝐑𝐄𝐂𝐀 𝐇𝐎𝐓𝐒𝐏𝐎𝐓 𝐈𝐍 𝐃𝐄 𝐖𝐈𝐓𝐓𝐄 𝐃𝐄 𝐖𝐈𝐓𝐇𝐒𝐓𝐑𝐀𝐀𝐓?  Het blijft nog even spannend, welke nieuwe onderneming zich zal vestigen op Witte de Withstraat 102, op de hoek van de Van Kinsbergenstraat. Het pand heeft een horecabestemming gekregen en iets meer dan een week geleden mochten de geselecteerde gegadigden tijdens een pitchwedstrijd hun plannen toelichten.  𝐌𝐔𝐙𝐈𝐄𝐊𝐖𝐈𝐍𝐊𝐄𝐋  Het gezichtsbepalende pand telt twee verdiepingen, heeft een oppervlakte van bijna 400m2 en biedt buiten plaats aan een terras. Eerder stond het gedurende maar liefst een halve eeuw bekend als hét adres van een van de populairste muziekwinkels van Nederland, De SoundShop (tegenwoordig SoundShop Amstelveen). Vanaf 2000 huisvestte het pand o.a. BOOT HvA (maatschappelijk en juridisch spreekuur) en een aantal interieurwinkels. Sinds april zit er vintage pop-up shop Emporium of wonders, maar nu het pand een definitieve horecabestemming heeft gekregen, moet dit binnenkort plaatsmaken voor de nieuwe buurtzaak.  𝐏𝐈𝐓𝐂𝐇𝐖𝐄𝐃𝐒𝐓𝐑𝐈𝐉𝐃  Woningcorporatie Ymere schreef hiervoor een pitchwedstrijd uit. Gezocht werd naar ‘een laagdrempelige zaak met een buurtfunctie, een plek waar iedereen zicht thuis voelt’. En gaf als tip mee: ‘Aangezien er veel kinderen wonen is dit zeker iets om niet te vergeten’. De voorkeur ging tevens uit naar ‘een ervaren horecaondernemer, iemand die binding heeft met de buurt en een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling daarvan’. Ymere meldde specifiek niet op zoek te zijn naar een shishalounge, snackbar, coffeeshop, broodjeszaak, shoarmazaak, lunchcafé of club.  Met deze richtlijnen in het achterhoofd was het de afgelopen weken een komen en gaan van geïnteresseerden. Wie serieus in aanmerking wilde komen, moest daarvoor een uitgebreid bedrijfsplan indienen, compleet met concept, financiële onderbouwing en sterkte-zwakteanalyse. Hieruit werden uiteindelijk vijf kandidaten geselecteerd, die zich tijdens de pitch mochten presenteren en hun plannen toelichten.  De jury, bestaande uit drie medewerkers van Ymere, twee buurtbewoners, Gebiedsmakelaar Liesbeth van der Schaar en de eigenaar van het tegenover gelegen restaurant NELIS Amsterdam West boog zich over de plannen en had de gelegenheid om vragen te stellen.  𝐆𝐄𝐕𝐀𝐑𝐈𝐄𝐄𝐑𝐃 𝐀𝐀𝐍𝐁𝐎𝐃  Sommige ondernemers hielden een spontaan praatje, anderen hadden hun pitch minutieus voorbereid. Er waren ludieke PowerPoint presentaties, er werden video’s vertoond en een enkeling had zelfs een speciaal hapje of drankje meegebracht om hun pitch luister bij te zetten. Maar uiteindelijk ging het natuurlijk vooral om het concept (en de haalbaarheid daarvan), en niet om wie het beste kon pitchen. Voor de jury was het vooral een kwestie van afwegen: wat past het beste in de buurt, is het laagdrempelig genoeg, voegt het iets toe aan het bestaande aanbod, hoe zit het met overlast? Van innovatieve pizza- en pastaconcepten, speciaalbiertjes en een wijnbar, tot lokaal geteelde duurzame en biologische producten – het aanbod was oorspronkelijk en gevarieerd. Toch leken alle juryleden tijdens het beraad na afloop met name over één van de gegadigden eensluidend enthousiast…  𝐀𝐍𝐃 𝐓𝐇𝐄 𝐖𝐈𝐍𝐍𝐄𝐑 𝐈𝐒...  Of deze kandidaat het ook daadwerkelijk wordt, is nog maar de vraag. De juryleden hebben enkele dagen de tijd gekregen om alles goed te laten bezinken en de ondernemingsplannen er nog eens op na te slaan. Afgelopen week moesten ze hun voorkeur in de vorm van een top-5 kenbaar maken, inclusief bijbehorende motivatie. Aan de hand hiervan zal Ymere uiteindelijk een keuze maken en deze ondernemer een aanbod voor de komende vijf jaar doen. Naar verwachting is in de loop van volgende week bekend welk bedrijf het gaat worden.    BRON : Bambi Bogert

𝐖𝐀𝐓 𝐖𝐎𝐑𝐃𝐓 𝐃𝐄 𝐍𝐈𝐄𝐔𝐖𝐄 𝐇𝐎𝐑𝐄𝐂𝐀 𝐇𝐎𝐓𝐒𝐏𝐎𝐓 𝐈𝐍 𝐃𝐄 𝐖𝐈𝐓𝐓𝐄 𝐃𝐄 𝐖𝐈𝐓𝐇𝐒𝐓𝐑𝐀𝐀𝐓?

Het blijft nog even spannend, welke nieuwe onderneming zich zal vestigen op Witte de Withstraat 102, op de hoek van de Van Kinsbergenstraat. Het pand heeft een horecabestemming gekregen en iets meer dan een week geleden mochten de geselecteerde gegadigden tijdens een pitchwedstrijd hun plannen toelichten.

𝐌𝐔𝐙𝐈𝐄𝐊𝐖𝐈𝐍𝐊𝐄𝐋

Het gezichtsbepalende pand telt twee verdiepingen, heeft een oppervlakte van bijna 400m2 en biedt buiten plaats aan een terras. Eerder stond het gedurende maar liefst een halve eeuw bekend als hét adres van een van de populairste muziekwinkels van Nederland, De SoundShop (tegenwoordig SoundShop Amstelveen). Vanaf 2000 huisvestte het pand o.a. BOOT HvA (maatschappelijk en juridisch spreekuur) en een aantal interieurwinkels. Sinds april zit er vintage pop-up shop Emporium of wonders, maar nu het pand een definitieve horecabestemming heeft gekregen, moet dit binnenkort plaatsmaken voor de nieuwe buurtzaak.

𝐏𝐈𝐓𝐂𝐇𝐖𝐄𝐃𝐒𝐓𝐑𝐈𝐉𝐃

Woningcorporatie Ymere schreef hiervoor een pitchwedstrijd uit. Gezocht werd naar ‘een laagdrempelige zaak met een buurtfunctie, een plek waar iedereen zicht thuis voelt’. En gaf als tip mee: ‘Aangezien er veel kinderen wonen is dit zeker iets om niet te vergeten’. De voorkeur ging tevens uit naar ‘een ervaren horecaondernemer, iemand die binding heeft met de buurt en een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling daarvan’. Ymere meldde specifiek niet op zoek te zijn naar een shishalounge, snackbar, coffeeshop, broodjeszaak, shoarmazaak, lunchcafé of club.

Met deze richtlijnen in het achterhoofd was het de afgelopen weken een komen en gaan van geïnteresseerden. Wie serieus in aanmerking wilde komen, moest daarvoor een uitgebreid bedrijfsplan indienen, compleet met concept, financiële onderbouwing en sterkte-zwakteanalyse. Hieruit werden uiteindelijk vijf kandidaten geselecteerd, die zich tijdens de pitch mochten presenteren en hun plannen toelichten.

De jury, bestaande uit drie medewerkers van Ymere, twee buurtbewoners, Gebiedsmakelaar Liesbeth van der Schaar en de eigenaar van het tegenover gelegen restaurant NELIS Amsterdam West boog zich over de plannen en had de gelegenheid om vragen te stellen.

𝐆𝐄𝐕𝐀𝐑𝐈𝐄𝐄𝐑𝐃 𝐀𝐀𝐍𝐁𝐎𝐃

Sommige ondernemers hielden een spontaan praatje, anderen hadden hun pitch minutieus voorbereid. Er waren ludieke PowerPoint presentaties, er werden video’s vertoond en een enkeling had zelfs een speciaal hapje of drankje meegebracht om hun pitch luister bij te zetten. Maar uiteindelijk ging het natuurlijk vooral om het concept (en de haalbaarheid daarvan), en niet om wie het beste kon pitchen. Voor de jury was het vooral een kwestie van afwegen: wat past het beste in de buurt, is het laagdrempelig genoeg, voegt het iets toe aan het bestaande aanbod, hoe zit het met overlast? Van innovatieve pizza- en pastaconcepten, speciaalbiertjes en een wijnbar, tot lokaal geteelde duurzame en biologische producten – het aanbod was oorspronkelijk en gevarieerd. Toch leken alle juryleden tijdens het beraad na afloop met name over één van de gegadigden eensluidend enthousiast…

𝐀𝐍𝐃 𝐓𝐇𝐄 𝐖𝐈𝐍𝐍𝐄𝐑 𝐈𝐒...

Of deze kandidaat het ook daadwerkelijk wordt, is nog maar de vraag. De juryleden hebben enkele dagen de tijd gekregen om alles goed te laten bezinken en de ondernemingsplannen er nog eens op na te slaan. Afgelopen week moesten ze hun voorkeur in de vorm van een top-5 kenbaar maken, inclusief bijbehorende motivatie. Aan de hand hiervan zal Ymere uiteindelijk een keuze maken en deze ondernemer een aanbod voor de komende vijf jaar doen. Naar verwachting is in de loop van volgende week bekend welk bedrijf het gaat worden.

BRON : Bambi Bogert